Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Viev inAussie - WaarBenJij.nu Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Viev inAussie - WaarBenJij.nu

Melbourne

Door: Vivian Bekker

Blijf op de hoogte en volg Viev

29 December 2015 | Australië, Melbourne

Lieve allemaal,

Hopelijk hebben jullie allemaal een fijne kerst gehad! Hier hebben we vooral een warme kerst gehad.. op het strand.

Mijn eerste trip zit er op! Één dag na mijn laatste stagedag zat ik in het vliegtuig onderweg naar Melbourne. Bij het opstellen van mijn reisplan, kon Melbourne niet ontbreken. En zeker niet toen ik Ingrid heb ontmoet. Ik heb haar ontmoet bij een feest tijdens haar rondreis in Europa en verblijf in Nederland. Nu, één jaar later, zijn de rollen omgedraaid en kon ik haar opzoeken in Melbourne!

Zaterdagochtend vloog ik van Sydney naar Melbourne. Het is vergelijkbaar met een vlucht Amsterdam – Londen… maar dan veel mooier. Ik houd van vliegen, maar deze vlucht was echt genieten. Geen mensen voor mij, geen mensen achter mij en zelfs geen mensen naast mij. Het landschap bij Sydney begon al heel mooi met de kustlijn en de zee, maar dit werd steeds mooier: langzaam zag ik de zee en de groene bergen veranderen in een meer oranje en droge omgeving met kleine helder blauwe meertjes.

Na deze relaxte vlucht kwam Ingrid me ophalen van het vliegveld en reden we naar haar huis. Tijdens deze rit keek ik weer m’n ogen uit. Het landschap wat ik eerder vanuit het vliegtuig bewonderde, daar reden we nu middenin. Dat het landschap droog was, werd gelijk bewezen doordat we op de radio hoorde dat er een bosbrand was. Ook dat hoort erbij.

Niet alleen de natuur is prachtig, de stad Melbourne is ook een plaatje. Veel restaurantjes, cafeetjes en graffiti. Melbourne is een sfeervolle en kunstzinnige stad waar iedereen heel laid back is. Je kunt je kleden zoals je wilt en je kunt zijn wie je wilt zijn. Veel mensen zeggen dat je een Melbourne- of Sydney-persoon bent. Too bad dat ik alleen een paar dagen in Melbourne was…

Er valt veel te zien in Melbourne. We zijn naar de voormalige gevangenis Melbourne Gaol geweest. Daar werden we behandeld als echte gevangenen en speelden we een soort rollenspel. Natuurlijk werd ik er ook uitgepikt.. typisch. Ik moest opbiechten waarom ik daar was en ik werd op de foto gezet met het bekende bordje. Verder legde hij uit waar de verschillende cellen voor waren en kregen we een rondleiding. Heel leuk voor een middagje, maar langer wil je daar niet zijn…

Voor twee meiden kon shoppen natuurlijk niet ontbreken. Naast het shoppen hebben we de tram gepakt en zijn we via een schattig straatje, Chapel street, naar St. Kilda Beach geweest. Hier hebben we over de pier gelopen, vanaf daar had je een prachtig uitzicht: de skyline van Melbourne met een paar bootjes ervoor. Na het uitwaaien aan het strand hebben we een restaurantje met prachtig uitzicht gepakt. Voor die avond hadden we de Melbourne Star (een groot reuzenrad) gepland. We wilden dat het liefst in de avond doen zodat we een mooi uitzicht over de stad hadden met alle lichtjes. Tip: vertrek op tijd en zorg dat je er minimaal 5 minuten van te voren aanwezig bent. Het is wel een echte aanrader denk ik. Tenminste, vanaf de buitenkant zag het er zeker uit alsof het de moeite waard was.. ;)

Misschien hebben we de meeste tijd nog wel in Ingrid’s auto doorgebracht. Hup, een paar uur daar heen rijden en hup, een paar uur weer terug. Om te relaxen van al het sightseeing, zijn we naar een Hotspring geweest. Een spa met buiten verschillende baden met verschillende temperaturen. Heerlijk even badderen voordat we weer in de auto stapten naar onze volgende bestemming: Philip Island. Philip Island staat bekend om de pinguïns, dus daar zijn we naar de Pinguïn Parade geweest. Met zonsondergang kwamen de pinguïns tevoorschijn. Het was bijna een show; ze kwamen met groepjes aan of verdwaald alleen, vielen plotseling om of renden terug de zee in. Wat hebben we erom gelachen!

Op Philip Island zijn niet alleen pinguïns te zien, we zagen ook veel zeemeeuwen.. Je kunt je niet voorstellen hoe gek die beesten worden als zij Fish & Chips zien. We werden omringd door ze en moesten zelfs ons eten van ons af gooien zodat ze ons niet zouden aanvallen met hun leger. Je kunt je voorstellen dat we ons kapot lachten om de vallende pinguïns, maar die zeemeeuwen werkten ook aardig op onze lachspieren.

Bij Melbourne hoort natuurlijk ook de Great Ocean Road. Hier had ik zo naar uitgekeken! Vanaf Yarra Glen naar Geelong en vanaf daar de Great Ocean Road op naar Port Campbell. Onderweg viel zo veel te zien: de prachtige kustlijn, kleine surfstadjes, haarspeldbochten, droge maar daarna weer groene natuur en zelfs een bosbrand. Deze bosbrand was vlakbij Lorne, dat was een “controlled bushfire”. Dat wil zeggen dat zij deze expres stichten als er een andere bosbrand in de buurt is. Op deze manier kan de andere bosbrand niet verder schade aanrichten omdat de grond in dat gebied al verbrand is. Bosbranden zijn typerend voor Australië, dus dat heb ik ook meegemaakt.

Onderweg zijn we natuurlijk een aantal keer gestopt om iets te eten of te drinken en om rondtelopen in de stadjes. Bij het zuidelijkste puntje van de Great Ocean Road, Great Otway National Park, zijn we ook regelmatig gestopt… om koala’s te spotten. Ja, eindelijk zag ik ze dan! Ze zaten mooi voor zich uit te staren in de toppen van de bomen. Af en toe verplaatsten ze zich, moest er één plassen of zochten ze gezelschap. Ook zagen we een moeder koala met haar kindje, die waren zo schattig! Het was letterlijk alsof de moeder koala een rugzak droeg in de vorm van een koalabeertje.

6.00u in de ochtend van huis, rond 2.00u ’s nachts weer thuis en wel ongeveer 700km op de teller. Een drukke dag, maar dat was het zeker waard. Wat kun je in één dag veel zien, laat staan in vijf dagen.. Kerstavond vloog ik weer terug naar Sydney. “Driving home for Christmas”.

Het was mijn meest luxe en fijnste verblijf hier in Australië. Ingrid en familie, onwijs bedankt voor de gastvrijheid, tips en leuke dingen die we hebben gedaan. Ik heb ontzettend genoten van onze “mini roadtrip”! Zie je gauw weer terug in Nederland of Australië!

Nog even gauw een update: New Years Eve vier ik nog in Sydney, daarna ga ik eindelijk beginnen aan mijn rondreis! 1 of 2 januari (hangt er vanaf hoe ik me voel na Oud & Nieuw) stap ik op de bus richting het noorden. Ik houd jullie graag op de hoogte!

Liefs,
Viev

  • 29 December 2015 - 09:32

    Margriet Rijk:

    Hoi Vivian,
    Zit hier net te genieten van je leuke stukje over je bliksembezoek aan Melbourne! Wat ontzettend leuk geschreven! En wij vonden het ook echt super om je hier te hebben. Nog heel veel plezier gewenst voor de rest van je avontuur en mocht je weer eens in de buurt komen dan ben je echt van harte welkom!
    Hartelijke groetjes van ons vieren, Margriet

Tags: Melbourne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Viev

I fell in love with Australia

Actief sinds 29 Juli 2015
Verslag gelezen: 230
Totaal aantal bezoekers 7265

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2015 - 29 Januari 2016

Rondreis Australië

19 December 2014 - 22 December 2014

Stedentrip London

03 Juli 2013 - 30 Juli 2013

Rondreis USA

Landen bezocht: